Mensen die nog nooit een concert van ons orkest bezochten, blijken een totaal verkeerd beeld te hebben van het moderne fanfare-orkest. We lopen wel minder op straat, maar we kunnen tegenwoordig veel meer.

marsenkoninginnedag

Het repertoire is veelzijdig, van mars tot musical, van klassiek tot pop, religieuze muziek, eigentijdse composities en vaak swingt het de pan uit. Er worden concerten gegeven, er wordt aan concoursen deelgenomen, solistenconcoursen georganiseerd, voorspeelmiddagen van leerlingen en studiedagen gehouden.

Jubileum 2006Naast de vele concerten zijn ook veel radio-uitzendingen van diverse regionale omroepen aan "De Hoop" gewijd.
Ook de KRO en de NCRV zonden concerten uit. Belangrijke componisten van blaasmuziek bezochten Stellendam om premières van hun werken voor te bereiden met het orkest.

In 1996 bestond de vereniging 100 jaar, dat jubileum werd bekroond met een cd waarop de vereniging zich profileert in het lichtere genre.

De Hoop gaat door middel van plaatsing via een bondsconcours al sinds 1981 naar het topconcours in het Musis Sacrum te Arnhem, dit prestigieuze concours wordt elk jaar in deze prachtige concertzaal gehouden. Muziekliefhebbers uit het hele land bezoeken dit evenement, omroepen maken er radioreportages van en de laatste jaren worden er zelfs "live" cd's van de diverse optredens gemaakt. Het is een wedstrijd om het landskampioenschap, waarvoor ongeveer zes orkesten worden uitgenodigd die het afgelopen jaar de hoogste scores behaalden op bondsconcoursen.

Huizen 2001De Hoop behaalde al acht keer de nationale landstitel: in 1983, 1989, 1997, 2000, 2004, 2005, 2006 en 2007.
In 1997 behaalde De Hoop het hoogst aantal punten ooit door de club op een topconcours behaald, namelijk 173,5 punten met het nummer Composition VIII van de Nederlandse componist Leon Vliex.

Componist Leon Vliex zegt het volgende over zijn compositie;
"Iedere componist" heeft zijn inspiratiebronnen waaruit hij kan putten bij het componeren van een nieuw werk.
Voor de één kan dat de natuur zijn, voor de ander een schilderij of een bepaalde gebeurtenis.
De schilderijen van Wassily Kandinsky en de muziek van Dimitri Shostakovich, Hardy Mertens en John Adams zijn
een grote bron van inspiratie geweest voor het creëren van Composition VIII.
Ze hebben een belangrijke bijdrage geleverd tot het ontwikkelen van mijn eigen ideeën."

Eén van de mooiste schilderijen van Kandinsky is "Composition VIII" hetgeen meteen al de titel verklaart.
De kleurcomposities en het zweven van schaakbordachtige patronen, cirkels en halve cirkels in het beeldvak spraken me vanaf het begin enorm aan. Het notenmateriaal, dat grotendeels wordt bepaald door het gebruik van de octotonische toonladder beginnend met een halve secunde, is sterk verwant met dat van Shostakovich in oa. zijn Symfonie no 10. Ik gebruik dit notenmateriaal zowel horizontaal als verticaal. Een onuitwisbare indruk heeft één van de composities van Hardy Mertens op me gemaakt.
Is er nog leven na "The Eighteen Levels of Hell"? En tenslotte de ongelofelijke stuwende kracht van de muziek van John Adams, waar voor je gevoel geen eind aan lijkt te komen".

20052006

Op 16 april 2005 werd De Hoop voor 6e keer Nederlands kampioen en deze keer was het voor de eerst een kampioenschap samen met de andere Nederlandse muziekbonden en daar behaalde men met een verschil van 4 punten de titel Nederlands Fanfare Kampioen 2005 met 96 punten voor het stuk Babylon van Maurice Hamers.

In 2006 prolongeerde de club deze titel door wederom met het hoogst aantal punten te worden beloond voor een uitvoering van het stuk Egmond van de Vlaamse componist Bert Appermond.

2007In 2007 werd De Hoop voor de derde keer op rij Nederlands Fanfare Kampioen met het muziekwerk Codon van de componist Kevin Houben.
De letters uit de titel Codon staan voor vier begrippen binnen een orkest: de C voor consensus, de O voor onafhankelijkheid, de D voor doorzettingsvermogen en de N voor nieuw (vernieuwing). Vorder is “codon” een begrip uit de moleculaire genetica (de studie van het leven); een groep van drie nucleotiden. In dit werk symboliseert “codon”
de drievoudige interactie tussen dirigent, muzikanten en bestuur. De drie hoofdthema’s in Codon zijn gebaseerd op het tertsinterval, tritonale samenklanken en tertsrelaties. Het werk bestaat uit drie delen, die symbool staan voor de fasen die een mens, maar ook een muziekvereniging, ondergaat: de geboorte, de groei in het leven en de overgang naar de eeuwigheid.
Deze keer was de behaalde titel minder spannend omdat men de enigste Fanfare in de 1e divisie was die had ingeschreven.

in 2008 besloot de vereniging verder te gaan in de concertafdeling van de KNFM, om meer keuze vrijheid in het te spelen repertoire te krijgen en hierdoor voor dirigent en orkest een goede uitdaging te hebben om naar toe te werken.

2011

Voor deze wedstrijd in 2008 was er weer gekozen om dit te doen in het zeer mooie muziekcentrum Enschede waar al vele jaren de organisatie in handen is van Muziekvereniging Excelsior uit Losser. 
Deze vereniging weet met een perfecte begeleiding en organisatie de concoursdeelname voor alle deelnemende verenigingen van aankomst, inspelen, uitvoering en opruimen in goede banen te leiden. 
De Hoop speelt in deze zaal altijd met groot plezier door de mooie accoustiek en het grote podium.

Dit concours was er gekozen om muziekwerken te spelen die betrekking hadden op het 110-jarig jubileum van orkest in 2006. Zoals het werk Waterman geschreven in opdracht van De Hoop door componist Maurice Hamers, The legend of the flying Dutchman van Martin Ellerby en een muziekwerk To Vega and Back geschreven door componist Maarten Spruijt welke afkomstig is van het eiland Goeree-Overflakkee (waar Stellendam ook op ligt) . Al deze werken zijn ook te vinden op de jubileumcd Legendary welke het orkest heeft gemaakt voor het 110-jarig jubileum. Dit optreden werd beloond met 92,5 punten, wat ook nog eens het hoogst aantal punten bleek te zijn wat in dat jaar op een wedstrijd in de concertdivisie was behaald.  Wat betekende dat er weer een kampioenstitel behaald was.

2010 was er weer een deelname in de concertdivisie en reisde het orkest wederom naar Muziekcentrum Enschede. Deze keer was er gekozen voor een muziekwerk van Johan de Meij genaamd Extreme Make Over. Dit werk heeft zeer moeilijke passages met veel techniek, maar ook rustige en bijzondere passages zoals muziek maken op flesjes (gevuld met water) op verschillende hoogten die een marimba solo begeleide. Naast dit werk werd ook Babylon van Maurice Hamers en Symphony for Brass and Persussion van Alfred Reed ten gehore gebracht voor het in grote getale aanwezige publiek. Dit optreden werd beloond met het fenomenale aantal van 95 punten en het predicaat Zeer Goed. Met dit aantal punten kreeg het orkest ook de eerste oranje wimpel die hierbij hoort, er zijn nog maar weinig orkesten die deze wimpel in hun bezit hebben.

In 2012 kreeg het bestuur een uitnodiging voor deelname aan een internationaal concours in de stad Luxemburg voorjaar 2013. Na een goede voorbereiding stapten de muzikanten 'sochtends vroeg in de touringcar van de firma Mijnders om na een lange reis in te checken bij het overnachtingshotel aan de rand van Luxemburg. In de avond was een generale georganiseerd in de concertzaal van het Luxemburgs concervatorium, het publiek deze avond bestond naast diverse Luxemburgse muziekliefhebbers ook uit een groot aantal trouwe suporters die het orkest nagereist waren.

De volgende dag werd er afgereist naar de concertzaal de stad Luxemburg, er was al veel verteld over de bouw van het pand en de imposante pilaren waar het gebouw op ruste en het mooie podium waar op gespeeld werd en niets bleek minder waar het gebouw zag er schitterend uit en was er een warm welkom van de organisatie bij aankomst in de Philharmonie.

Er deden drie orkest mee in de concertdivisie Fanfare waarin De Hoop in uit kwam, een orkest uit Belgie en één uit Luxemburg zelf.

  

Het verplichte werk was van de Rob Goorhuis genaamd A Diamond for Parker, voor het keuzewerk was er gekozen voor een compositie van Maurice Hamers Heaven On Earth en als inspeelwerk Gaia van Christiaan Janssen. Het optreden werd beloond met 93,25 punten wat het hoogste aantal bleek van de drie deelnemende orkesten. Zondags werden na een spetterend concert van La Musique militaire Grand-Ducale de prijzen overhandigd aan de vertegenwoordigers van de deelnemende orkesten.

Voor de volgende concoursdeelname in 2014 was er weer gekozen om naar Enschede af te reizen om wederom in de concertdivisie deel te nemen, dit was de laatste mogelijkheid om mee te doen aan een landelijk bondsconcours in deze vorm voordat de muziekbonden per provincie zullen worden opgedeelt en de KNMO de landelijke organisatie zal worden.

Voor dit concours had het orkest weer een bijzonder muziekwerk voor de jury en het publiek in petto, namelijk de muzikale vertolking van een Het boek De verschrikkingen van het ijs en de duisternis van de Oostenrijkse schrijver Christoph Ransmayr. Deze compositie heeft de componist Harry Janssen geschreven ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van het Gelders Fanfare Orkest in 2013 en voor de deelname aan het Wereld Muziek Concours 2013 in Kerkrade.

Het verhaal gaat over het zeilstoomschip Admiral Tegetthoff welke in juli 1872 vertrok vanuit de Noorse haven Tromsø, met aan boord de Oostenrijks-Hongaarse Noordpoolexpeditie van Julius von Payer en Carl Weyprecht. Doel: het vinden van de Noordoostelijke Doorvaart voor schepen van de Atlantische Oceaan naar de Grote Oceaan.

Eind augustus, eerder dan verwacht, kwam het schip vast te zitten in het ijs. De bemanning verkende vervolgens het gebied ten noordwesten van Nova Zembla. Maar in de zomer van 1873 brak het schip niet los uit het pakijs, zoals men had gehoopt. Wel ontdekte het team in die periode een nieuwe archipel, die Frans Jozefland werd genoemd. Na een tweede poolwinter vol ontberingen zat het schip nog steeds muurvast. De bemanningsleden besloten de Tegetthoff op te geven en met sleden en reddingssloepen terug te keren naar de bewoonde wereld. Half augustus 1874 bereikten ze de open zee – en twee weken later het vasteland van Rusland. Wonderwel kostte de expeditie aan slechts één lid het leven.

De uitgebreide verslagen die er van de expeditie zijn inspireerden de Oostenrijkse schrijver Christoph Ransmayr ruim honderd jaar later tot het schrijven van zijn roman "Die Schrecken des Eises und der Finsternis". Toen het Gelders Fanfare Orkest componist Harrie Janssen vroeg een werk te schrijven ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum en de deelname aan het Wereld Muziek Concours 2013 in Kerkrade, had Janssen al enige tijd het idee om een stuk te schrijven voor orkest en spreekstem.  Het verhaal van Ransmayr, een van Janssens’ lievelingsauteurs, bleek een zeer geschikte basis te zijn. Het heeft alle ingrediënten voor een opbouw in spanning en sfeer – en voor de nodige interactie tussen orkest en spreker, die in het kader van de verklankte gebeurtenissen op elkaar kunnen reageren. Wie met de ogen dicht luistert naar De verschrikkingen van het ijs en de duisternis, ziet de Admiral Tegetthoff hopeloos vastgeklemd tussen de dreigende ijsmassa’s, het geploeter van de mannen in het duister van de poolwinter en het betoverende kleurenspel van het noorderlicht.

De spreker in deze muzikale vertolking was in handen van Frans Limburg welke ook de premiere met het GFO heeft gedaan. Frans vond het zeer leuk om het werk ook met De Hoop uit voeren.

Het tweede muziekwerk was ook deze keer weer van componist Maurice Hamers Lost Herritage en ook deze compositie was er één met een verhaal. De compositie Lost Heritage is door Maurice Hamers gecomponeerd voor de Fanfare Koninklijke Landmacht. 
Dit orkest is vanwege bezuinigingen bij defensie eind 2012 opgeheven. Het enige professionele militaire fanfareorkest ter wereld bestaat sindsdien niet meer. 
Maurice Hamers had de eer om voor de laatste concerten dit stuk te schrijven. 
Hierin beschrijft hij niet alleen het leven van een militair muzikant en het opheffen van het orkest in 2012, 
maar memoreert hij ook aan de Hercules ramp van 1996, waarbij het eerste Fanfareorkest van de Landmacht is verongelukt. 
Gelukkig blijft er hoop, ondanks dat door het opheffen van de FKKL een stuk Nederlands erfgoed verloren is gegaan.

Het optreden van orkest werd beloond met 95 punten en het predicaat Zeer Goed en betekende wederom een kampioenstitel in de concertdivisie.